Van SEO-bulk naar veel minder maar relevantere content
Hoe je met data, embeddings en een beetje Python je content eindelijk opschoont TL;DR Na positieve reacties op…
Briljant
Google heeft de guide voor e-commerce websites geupdate. Nog nooit gaf Google zo duidelijk advies over wat je moet doen op je e-commerce platform. Of eigenlijk, nog nooit waren ze zo transparant over de belangrijke zaken voor crawling, indexing en UX vanuit Google oogpunt. Zaken als javascript knoppen, paginering, website structuur, URL-opbouw en parameter gebruik, Canonicals, productopbouw, alles komt aan bod. En dus niet alleen voor de zoekmachine om te snappen wat de interne verhoudingen van de elementen op jouw website zijn, maar ook met het oog op gebruisvriendelijkheid. Dit zijn dus zaken die Google hoog in het vaandel heeft bij het nabootsen van gebruikers.
De gehele guide staat hier maar even een aantal mooie zaken:
Google heeft een tijd terug aangegeven al heel lang niet meer naar rel=next/prev te kijken, die komt ook niet meer terug. Helaas heb ik net een experiment af waaruit ik nog een andere methode voor paginering voor indexing heb getest (met positief resultaat) daarover later meer ;-). Google geeft nu de 3 opties voor het presenteren van veel producten zonder dat het ten koste gaat van indexing. Wat hierbij erg tof is, is dat ze aangeven dat dit sowieso op basis van <a href> moet gebeuren omdat ze expliciet geen JS uitvoeren op deze acties. Dus heb je een mooie dynamische paginering op basis van JS en geen <a href> opbouw dan wordt het lastiger voor Google om je producten te indexeren:
Ik ben een groot voorstander van een navigatiestructuur in silo’s met niet teveel interne linkwaste tussen categorieën. Althans niet tussen categorieën die niet veel met elkaar te maken hebben. Hou het relevant. Google geeft nu ook echt heel duidelijk aan dat je hoofdcategorieën in het menu zet en subcategorieën op de hoofdcategorie pagina. De subnoot die hier bij staat is dat ze niet naar de structuur kijken voor de structuur maar vanwege de interne linkverhoudingen tussen relevante onderdelen. hieruit kunnen we gemakkelijk aannemen dat Google hierin semantiek volgt en je dus echt beter geen experimentele navigatieopbouw kunt hanteren. Ik word hier dus enorm blij van, weg met de websites waar alle categorieën naar alle categorieën linken en je dus ook geen natuurlijke interne hiërarchie kunt aanbrengen.
Deze content wil Google dat je gaat inzetten! “ Create content to meet differing customer needs”. Deze is heel vet en veel besproken, eindelijk weg met de crappy SEO teksten maar juist informatie waar je wat meer op kunt bouwen. Liefhebbers van de factor trust kunnen hier hun hart ophalen. Google geeft zelf de onderstaande aan:
Google geeft hier een heel duidelijke voorkeur af voor de URL-opbouw. Google geeft heel duidelijk aan dat een goede URL-ontwerpstructuur ze helpt bij het crawlen en indexeren en dat het niet goed opbouwen kan leiden tot onder andere de volgende problemen:
Het correcte gebruik van de canonieke link, mensen lees dit, want dit gaat bijna bij iedereen fout. (check dan direct ook gewoon even de uitleg over de canonical die Google geeft). Buiten de canonieke relaties ook even een direct advies over interne anker teksten.
Altijd Google’s paradepaardje.
Ga snel zelf eens kijken, hoeveel vinkjes kun jij zetten bij je e-commerce platform. Een zeer duidelijke hands-on uitleg over de beste keuzes volgens Google, voor een optimale indexatie en ook een optimale user experience. Het blijft natuurlijk wel Google, dus het is altijd maar de vraag of dit een mooi pet project is maar dat de machine toch eigen conclusies trekt, maar alles ligt wel in lijn met wat nu al vaak best practises zijn.
Voor de kritische webbouwers of stakeholders is deze Guide wellicht juist wel de manier om ze over de streep te trekken. Niet altijd wordt het belang van SEO goed ingezien of geïnterpreteerd, dus wanneer jouw adviezen rechtstreeks gestaafd kunnen worden met handleidingen van Google is het gemakkelijker te verantwoorden waarom IT-resources vrij gemaakt dienen te maken. Resources voor die vernieuwde URL-structuur, of die aanpassingen in Javascript of om juist te investeren in betere content, betere reviews etc. Because Google says so.
De onderwerpen (linkt direct naar Google) | |
---|---|
Where ecommerce content can appear on Google | Understand the different surfaces where your ecommerce content can appear. |
Share your product data with Google | Decide which method to use when sharing your product data with Google. |
Include structured data relevant to ecommerce | Help Google understand and appropriately present your content by providing explicit information about the meaning of your page with structured data. |
How to launch a new ecommerce website | Learn how to strategically launch a new ecommerce website and understand timing considerations when registering your website with Google. |
Designing a URL structure for ecommerce sites | Avoid issues related to crawling and URL design that are specific to ecommerce sites. |
Help Google understand your ecommerce site structure | Design a site navigation structure and link between pages to help Google understand what is most important on your ecommerce site. |
Pagination, incremental page loading, and their impact on Google Search | Learn common UX patterns for ecommerce sites and understand how UX patterns impact Google’s ability to crawl and index your content. |
Hoe je met data, embeddings en een beetje Python je content eindelijk opschoont TL;DR Na positieve reacties op…
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is al lang niet meer het spel van zoekwoorden, backlinks en technische optimalisatie. Het draait draait…
Feed management: de sleutel tot effectieve E-commerce SEO Houd jij je bezig met E-commerce SEO? Vergeet dan niet…